14 juni 2016

Pantertanter kopplar greppet om oron

Deltagarna tränar försvarsgrepp, balans, smidighet och fallteknik.

Lyssna: Pantertanter: "Jag har blivit tuffare"

Oron för att utsättas för brott ökar bland äldre. Det visar den Nationella trygghetsundersökningen som Brå genomför varje år. Det har fört med sig ett växande intresse för säkerhet och självförsvar, även om oron inte riktigt avspeglar verkligheten.

Brott mot äldre har inte blivit fler utom inom en brottskategori: bedrägerier. I Helsingborg till exempel ökade stölder i bostad hos funktionsnedsatta med 50 procent förra året. Men trots att överfall och grova brott mot äldre fortfarande är något ganska ovanligt, ökar oron över att bli utsatt för brott. Sedan några år tillbaka tränar en grupp kvinnor från 65 år och uppåt i gruppen Pantertanter hos kampsportsklubben Kaisho i Helsingborg.

– "Nej, nej, nej!"

Det är onsdagmorgon och veckans lektion i självförsvar för seniorer har hållit på en stund. Instruktören Stina Arnesdotter på kampsportsklubben i södra Helsingborg har precis instruerat gruppen damer i några närkampsövningar. Två och två har kvinnorna turats om att vara angripare och offer, ackompanjerat av dunsar i mattan. Koncentrationen är stor, humöret på topp och de flesta verkar vana vid greppen. Nu är det dags för ett minst lika viktigt moment: att träna rösten.

– Många i den här gruppen hade svårt för att skrika "nej", så det är det vi har tränat mycket på. Att våga säga ifrån, säger Stina Arnesdotter.

Hon instruerar gruppen att andas in djupt och ta i, ända nere från magen. Snart förenas damerna i ett rungande nej som ekar mot väggarna.

Att hitta sin styrka, balans och kunna försvara sig är några av sakerna som pantertanterna i Helsingborg övar en gång i veckan. Gruppen startades för några år sedan av kampsportsklubben Kaisho och har sedan dess växt, just nu är deltagarna ett tjugotal damer där de flesta är i 70-årsåldern, den äldsta är 88.

Eva Lundberg har tränat i några terminer.

– Jag har lärt mig mycket balans, att inte vara rädd och att resa mig från golvet. Det är väldigt viktigt i vår ålder att komma upp kvickt. Och så har jag lärt mig fallteknik.

Ni har provat på det här med närkamp också, när man blir attackerad. Vad tänker du kring det?

– För det första tänker jag att måtte det aldrig hända. Det är min första tanke. Så tänker jag att OM, så tror jag att jag är lite tuffare i dag, att jag ser lite tuffare ut. Då kanske man inte angriper mig lika lätt. Mina armar och ben skulle nog åka upp automatiskt och att jag skulle sparka och skrika. För det har vi tränat så många gånger.

Att hitta styrkan både inombords, i musklerna och i rösten tror Eva Lundberg mycket på.

- Vi är ju en generation som inte skulle höras så mycket. Tysta flickor. Så det här är jättebra. Första gångerna vi skrek lät det så mesigt men efterhand har det blivit kraftigare. Du hörde själv därinne.

Att Eva Lundberg och de andra kvinnorna i gruppen pantertanter har roligt på sina träffar är det ingen tvekan om. Efter varje kurstillfälle väntar en stunds fika. Kommentarerna runt kaffebordet är samstämmiga.

– Man är inte så skraj längre.

– Det är ingen som ska ge sig på mig på stan.

– Man är lite säkrare, man har knep att ta till.

Blir man lite tuffare av att träna självförsvar?

– Ja det blir man. Jag har varit med om att bli angripen en gång, när de tog min väska. Då stod jag väldigt passiv. Det tror jag inte att jag skulle göra i dag, säger Gunnel Myrenäs.

Stina Arnesdotter berättar att självförsvarsträningen bygger på grunderna i jujutsu.

– Det handlar om eget självförsvar. Man lär sig inte slåss, man lär sig försvara sig. Självskydda.

De som tränat längst i gruppen har gult bälte i kampsporten.

– Vi har aldrig köpt bälte men har fått ett diplom. Jag är väldigt stolt över det. Men vi kan inte gå vidare till orange, för då ska man kasta. Det sysslar vi inte med, vi slänger inte varandra här, säger Anita Linde.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com