5 april 2017

Oväntad konstnärstwist bakom återfunnen jätteskulptur

Gåsebäck industriområde ligger i södra Helsingborg.

Lyssna: "Det här är rena rama stölden"

Vid nyår anmäldes den försvunnen. Nu är den återfunnen men en annan konstnär hävdar att stenen är hans.

Sedan i början av 2000-talet har den tre ton tunga stenskulpturen stått uppställd strax norr om parkeringen vid Sofiero slott.

Där hamnade den efter att ha varit med i en utställning inne i slottsparken.

Runt nyår upptäckte konstnären Tomas Nordbäck att hans verk inte längre stod där den brukade. Han polisanmälde förlusten men trots stor uppmärksamhet i media kom det inte någon klarhet i vad som hade hänt.

Inte förrän nu. Efter en artikel i Helsingborgs Dagblad hörde en anonym tipsare av sig. Skulpturen skulle finnas på industriområdet Gåsebäck i södra Helsingborg. Tomas Nordbäck åkte dit.

– Där låg skulpturen på en upplagsplats. Jag träffade ett par personer som påstår att de fått en bit diabas av förre museichefen. Men det ska ha varit 20 år tillbaka i tiden. Min utställning "Bergtagen" som skulpturen härrör ifrån, ägde rum cirka sju-åtta år senare, säger Tomas Nordbäck. 

Ord står alltså mot ord. Konstnären Tomas Nordbäck är övertygad om att stenen är hans återfunna skulptur. Lika övertygad är en av de andra personerna som han träffar på industritomten- även han konstnär-om att stenen är hans arbetsmaterial.

Han hävdar att han fått stenen ditforslad genom ett företag som sysslar med antikvarisk byggservice åt staden. När P4 Malmöhus ringer väljer han att inte ställa upp på någon intervju.

Tomas Nordbäck i sin tur, tänker inte ge sig. Stenen vill han ha tillbaka, till varje pris.

– Skulpturen är ju min. Det här är rena rama stölden. Jag får ta kontakt med polisen igen. Jag har också fotografkontakter som eventuellt kan ha bilder som kan bevisa att jag har rätt, säger han.

Vad kommer du göra om du får tillbaka ditt konstverk?

- Då tänker jag ställa upp den i min trädgård. Så jag får njuta av den i resten av mina dagar.

Turerna runt stenskulpturen lär fortsätta. Från kommunens sida säger man sig inte kunna ta något ansvar.

– I det här fallet finns inget avtal, det är svårt att svara på vad som hänt, det kan jag inte svara på, det är ju femton år sedan. Men man får hoppas att det reder upp sig till det bästa, säger stadsträdgårdsmästare Martin Hadmyr.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com