11 maj 2013

Marinad recept till flintastek och kött med Vera med mera

Marinerad flintastek recept med Vera med mera på HbgNyheter 

Nu efter att ha städat hela altanen och grillen hela veckan är det så dags för premiär grillningen av årets första ordentliga flintastekar. Därför presenterar jag nu mitt personliga favorit marinad recept som flintasteken har legat i medans jag har städat hela veckan.

Marinad receptet är lika enkelt som genialt samt kan modifieras som man själv önskar, eller om man inte har alla dem olika ingredienser hemma osv.

1 dl matolja
3 msk kinesisk eller japansk soja
3 msk sweet chili sås
1 tsk sambal oelek
2 st pressad vitlök
1 tsk grillkrydda

Blanda alla ingredienser och marinera köttet. Jag brukar marinerade köttet allt mellan en 1 timme i förväg och upp till en vecka. Detta beror på hur jag vill ha smaken samt hur mört jag vill att köttet skall bli. Har man riktigt färskt  kött (kolla förpackningsdatum), så kan man lätt låta det ligga upp till hela 10 dagar i marinad om man förvarar det i kylen med max + 4 C för att det skall bli riktigt mört. Alla ingredienserna är ungefärliga och kan ändras efter ditt eget tycke och smak.

Serveringsförslag till köttet är potatissallad eller en potatisgratäng.

Dryckestipset: Är att det givetvis skall vara en kall öl till grillmästaren.

Har du tips och recept på mer god sommar mat du vill dela med dig av till oss? Skicka in dina sommar recept till mig då på post@hbgnyheter.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com