Repetitionsbild: Jörgen Düberg, Torbjörn Lillieqvist, Robert Olofsson, Josef Palm, David Sigfridsson, Henrietta Wallberg och Johanna Wilson.
Lyssna: "Material från de tidiga filmerna som vi sett, älskat och beundrat"
Helsingborgs stadsteater tar nytt grepp på Ingmar Bergman och låter regissören Charlotte Engelkes göra ett allkonstverk med utgångspunkt från demonregissörens filmer.
På scen blir det till ett hopkok av dans, teater, film och lite operasång som allt genomsyras av Bergmans universum.
Det är en form av sceniskt Bergmanland man skapat. Ibland används repliker lånade från någon film, men oftast bara fragment, ett uttryck, en stämning, kanske ett tonfall.
För tanken är inte att göra en nytolkning av hans verk, säger Charlotte Engelkes, utan att ta inspiration och sen skapa något helt eget.
– Materialet från de tidiga filmerna som vi sett älskar beundrat och inspirerats av. Det går genom oss dansarna, sångarna, skådespelarna. Sedan har vi helt enkelt lekt på samma sätt som jag tror att Bergman gjorde när han skapade filmer, säger Charlotte Engelkes.
Vi har till exempel lekt en scen hos doktorn där älskarinnan kommer och är sur. Det vi ser är när scenerna kommer ut genom oss.
Föreställningens utgångspunkt har varit filmerna "Till glädje", "En lektion i kärlek", "Törst" och "Nattvardsgästerna".
På scen är repetitionerna är intensiva, ett sångframträdande avlöser en filmsekvens för att snabbt övergå i en dansscen. Charlotte avbryter skådisarna ibland, ändrar på en detalj, tar om och så vidare. Föreställningen skapas i processen.
Det är inte första gången Charlotte Engelkes satt tänderna i redan existerande verk. Förra gången i Helsingborg var det Wagners "Den flygande holländaren" som fick en annorlunda kostym. Och precis som då, kom hon till den första workshopen utan ett färdigt manus, mer uppslag och idéer, som sen skådisarna fått jobba bland annat med improvisation.
– Vi har en workshopvecka där vi får uppgifter från filmer, sen får man jobba fritt. Så uppgiften och improvisationen kan gå rätt långt, säger Robert Olofsson.
Vad vinner man på att improvisera?
– Jag skulle säga att man får en mycket mer intuitiv föreställning, där man inte kunde planera vad som var som skulle vara själva iden med scenen. Det uppstår någonting och ibland är det bara känslan från den improvisationen som man behåller - ingen text. Så det är ett mycket mer spännande arbete för att komma fram till vad föreställningen ska vara.
Premiären är den 25 februari.
...Källa: Sveriges Radio P4 nyheter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com