29 augusti 2018

Så ska Knutpunkten i Helsingborg bli tryggare

Emina Botonijic och Arita Utka passerar Knutpunkten när de pendlar och känner sig trygga, men välkomnar förändringarna.

Lyssna: Ombyggnad av Knutpunkten Helsingborg

Knutpunkten i Helsingborg ska få en helrenovering för att öka tryggheten. Ordningsvakter och övervakningskameror ska få bukt med drogförsäljning och överfall.

– Jag har känt mig trygg, jag har aldrig känt att det varit problem med Knutpunkten. Jag vet att mina föräldrar är rädda för att man ska vara här på natten, men jag har aldrig känt mig otrygg här, säger Mikael Johansson, resenär på stationen  .

Knutpunkten öppnade 1991 och tryggheten på järnvägsstationen har flera gånger varit uppe för diskussion. Med en avgränsad restaurangavdelning, ny entré och ny fasad är förhoppningen att tryggheten ska öka.

Även ordningsvakter och kameraövervakning ska råda bot på otryggheten. 

Emina Botonjic och Arita Uka är två av de pendlare som passerar stationen varje dag. De har inte upplevt någon otrygghet. på stationen som ibland beskrivs som Helsingborgs största fritidsgård.  

– Inte så mycket för vi går till och från jobbet, vi brukar inte hänga här direkt, vi är lite äldre än så. 

Ombyggnaden beräknas kosta runt 200 miljoner kronor. 

– Det är rätt så mycket pengar, det är inget jag känner är jättenödvändigt. 

– Jag tycker det är bra med investeringen, tittar man i Malmö har det blivit mycket fräschare, man kan luncha eller fika. Det är inte direkt något man känner när man kommer till Knutpunkten, man passerar snabbt förbi.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com