Helsingborgs första krångelombudsman heter Malin Johansson. Hon hoppas underlätta krångel för både invånare, föreningar och företag.
Lyssna: Krångelombudsman WEBB
Helsingborgs stad inrättar en krångelombudsman som ska förenkla för både näringsliv och invånare.
I februari i år fattade kommunstyrelsen i Helsingborg beslutet att inrätta en tjänst som ska minimera upplevelsen av krångel i olika former av kontakter med Staden. Krångelombudsmannens uppgift blir både att kartlägga var det kan uppstå problem i dag och underlätta för folk.
- Vi har gjort många insatser för att minska krånglet redan, men vi vill hela tiden bli bättre. Det här är ett sätt som vi hoppas ska avkrångelfiera sådant som fortfarande kan vara besvärligt, säger Peter Danielsson (M)kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.
Malin Johansson heter Helsingborgs stads första krångelombudsman.
- Det känns kul att vara Sveriges och kanske världens första krångelombudsman. Det ska bli spännande och se vad det kommer in för frågor. Det kan finnas krångel där ute som vi inte har koll på i dag, säger hon.
En del av det som krångelombudsmannen får korn på kommer att leda till utvecklingsprojekt inom Staden.
- Det gäller att kartlägga att vi jobbar med rätt saker i dag, säger Malin Johansson.
Till en början införs tjänsten som ett test, men tanken är att den kan bli permanent.
Den som vill komma i kontakt med krångelombudsmannen tar lättast kontakt genom att ringa till Helsingborgs stad eller få kontakt via Helsingborgs stads hemsida.
...Källa: Sveriges Radio P4 nyheter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com