16 juli 2019

Förläng omkörningsförbudet för tung trafik på E6 - och låt det gälla redan från Maglarp i Trelleborg.

Det föreslår nu polisen, som menar att lastbilarnas omkörningar skapar trafikstockningar redan söder om Vellinge, där förbudet börjar idag.

– Vi ser ju gärna att den här skyltningen flyttas ytterligare söderut. Jag tänker mig närmare Trelleborg, redan vid Maglarp. Vi ser ju att lastbilstrafiken som kommer av färjelägena i Trelleborg till viss del påverkas av den här omkörningsförbudet och jag tycker att vi behöver reglera det tidigare.

I mitten av mars införde Trafikverket omkörningsförbud i rusningstrafik, för tung trafik på E6 mellan Vellinge och Helsingborg. När lastbilarna kör om varandra störs trafiken och risken är då större att det sker olyckor - och syftet med förbudet är just att minska olyckorna och förbättra trafikflödet.

Enligt Trafikverket är det för tidigt att dra några skarpa slutsatser av omkörningsförbudets effekter - men samhällsplanerare Jack Bårström är positiv så här långt.

– Vi får ju in siffror löpande på antal olyckor och det jag kan säga är att det ser lovande ut efter den här korta tiden, men vi vill nog vänta ett tag till innan vi går ut och slår fast att det har haft en så positiv effekt som vi tror och hoppas på.

Så vad ni har sett hittills har det alltså varit lite färre olyckor under de här månaderna?

– Ja. Vad det sedan beror på kan vi inte riktigt slå fast tydligt, men vi ser att olyckorna har minskat.

Omkörningsförbudet för lastbilar gäller mellan klockan sex och nio på morgonen, och klockan sexton och arton på eftermiddagen - från Vellinge i söder till Helsingborg i norr. Jack Bårström igen:

– Det är ju den sträckan på E6 där vi har som allra mest trafik. I söder så vävs ju trafiken från väg 100 från Skanör-Falsterbonäset. Från den punkten har vi mycket trafik. Och vidare i Helsingborg delar trafiken upp sig mellan E6:an och E4:an, så där har vi mindre trafik.

Men i Malmö tycker alltså lokalpolisområdeschef Andy Roberts att omkörningsförbudet borde förlängas söderut, så att det i stället börjar gällar redan vid Maglarp strax norr om Trelleborg.

– Lastbilarna som kommer av färjeläget känner ju numer till trafikregleringen i Vellinge, och det innebär att en hel del lastbilar kommer att vilja påbörja omkörningar av varandra innan man kommer fram till Vellinge, för sedan dröjer det ända till norr om Helsingborg när de sedan kan köra om varandra. Jag ser ett behov av den regleringen tidigare. Jag kör själv sträckan till och från mitt arbete och har uppmärksammat det här de sista månaderna.

Du menar att det blir en slags kapplöpning, att de vill passa på att köra om varandra innan de kommer fram till förbudet?

– Ja så kan man se det, absolut.

Frågan ska tas upp vid polisens regionala trafikråd i augusti - efter det går man eventuellt vidare till Trafikverket. Jack Bårström vid Trafikverket känner inte till polisens problembeskrivning, men är beredd att titta på den.

– Det är inget jag har hört om tidigare, så det får vi följa upp. Men nu har vi det förbudet och den avgränsningen vi har och sedan får vi se om det behöver förändras i framtiden. Men risken är väl också att det här problemet som polisen beskriver flyttar ännu längre söderut om man skulle förlänga.

– Sedan är det hela tiden en avvägning vi måste göra mellan personbilstrafiken och den tunga trafikens intressen.

Men om polisen väcker den här frågan till er på Trafikverket så är ni beredda att titta på detta?

– Jag självklart. Vi är väldigt måna om att ha en god dialog med polisen och räddningstjänsten och dem som faktiskt verkar ute på vägarna, så vi välkomnar alla inspel.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com