17 mars 2017

Både konst och film på skånska Arab women Film Festival

I helgen ställer Hanan Al-Rikabi sina konstverk på Arab women Film Festival

Lyssna: "I många av mina bilder gestaltar jag delav av mig själv och min resa"

Hon har målat så länge hon minns och hon målade på allt, som husfasader och väggar i hemlandet Jordnaien- nu är konstnären Hanan Al-Rikabi aktuell med en konstutställning på Röda Kvarn i Helsingborg som en del i Arab women Film Festival som drar igång ikväll i Helsingborg.

Hanan Al-Rikabi har tidigare ställt ut både i Jordaninen och i Sverige.

– Det känns så coolt att få vara med, jag är så glad att jag fick den här chansen, säger Hanan Al-Rikabi 

Alla bilder i utställningen företsäller kvinnor och Hanan Al-Rikabi berättar att de alla på något sätt porträtterar den arabisk kvinnan.

– De perioder som jag gått igenom med att flytta till Sverige och hitta mig själv gestaltas i mina målningar.

Den första tavlan i utställningen heter Längtan och den ska spegla hennes  längtan att flytta från Jordaninen. Hon beskriver Jordanien som ett fritt land där man kan utbilda sig och röra sig fritt men att hon ändå kände en stark längtan av att flytta utomlands.

– Jag har verkligen försökt fånga den känslan i den första tavlan, som är väldigt ljus, med stark sol som ska symbolisera tiden i Jordanien.

Hon berättar att hon tror att hon nog alltid varit konstnär.

– Min mamma har berättat för mig att jag brukade måla på köksluckor och på stolarna hemma, och min mamma har alltid stöttat mig.

Hennes mamma var själv konstnär men fick samma chans som Hanan Al-Rikabi .

– Jag tror det är därför hon aldrig blev arg på mig om jag råkade ta sönder en kopp eller något när jag målade hemma.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com