”Ordna upp i röran. För när en massa grejer ligger där de inte ska vara är det svårt att koppla av.”
Ord och inga visor. Vem sätter ner foten så eftertryckligt på hallgolvet?
En uppbygglig skrift, som damp in genom brevspringan häromdagen. En hel katalog med tips och förmaningar om hur det stökiga hemmet kan förvandlas till ett väloljat bostadsmaskineri.
Nej, inte det statliga hemlivsrådets riktlinjer. Ikeakatalogen.
Den trycks enligt uppgift i 198 miljoner exemplar på 27 språk. Det känns bra, för sällan har något så uppbyggligt skickats ut till så många hem som årets lunta från Älmhult.
”Att odla, bevara, återanvända och återvinna kan bli ett nöje för hela familjen. Och det gynnar också miljön utanför köket.”
Information, välmenta tips och tydliga förmaningar till medborgarna var ursprungligen en arbetsuppgift för offentliga organ och statliga myndigheter. När det svenska folkhemmet skulle byggas, det moderna projektet genomföras, var medborgerlig fostran ett politiskt ansvar. Uppdraget utfördes nitiskt av socialstyrelse, konsumentverk, livsmedelsverk, folkhälsoinstitut, energisparkommissioner och många andra.
I det postmoderna Sverige föll statens pekpinnar ur modet. Redan 1976 väckte kampanjen ”Socialstyrelsen vill att vi äter 6-8 brödskivor om dagen” protester. Medborgarna kände sig omyndigförklarade. Det kunde väl var och en själv känna efter vad som var bäst.
Kanske har uppluckringen och normlösheten gått för långt sedan dess. Kanske känner Ikeas katalogansvariga att näringslivet måste ta ansvar för familjer i oordning, få oss att strama upp rutinerna.
”Fasta morgonrutiner gör det enklare att hinna med allt så att ni kommer iväg i tid.”
Den foten sätter Ikea ner i badrummet.
”Spelet kan börja. Men först måste mobiltelefonerna läggas undan.”
Så lyder regeln i vardagsrummet, när familjen ska samlas kring ett parti brädspel.
I barnrummet handlar förmaningen naturligtvis om barnuppfostran. Sonen bör få en lagom dos frihet, lyder rådet från Älmhult:
”Här är det han som bestämmer. Låt honom organisera sina saker som han vill även om du inte förstår hur allt hänger ihop.”
Råden i katalogen är genomgående goda, och alla har fördelen att kunna kombineras med inköp av en produkt.
Till skillnad från en del statliga organ är Ikeas folkupplysare heller inte ute för att skrämmas. Ett alltför ivrigt dataspelande är till exempel inget som bekymrar, inte så länge det pågår i ett mysrum möblerat på Ikea:
”Lägger ni mer tid på att titta på era skärmar än på varandra? Oroa dig inte. Att göra olika saker i samma rum kan ändå innebära både gemenskap och avkoppling.”
Bara någon enstaka gång lämnar de goda råden läsaren undrande. Som på sidan 40, där Ikea marknadsför sina behållare för källsortering och avfall:
”Lite torkad kaffesump längst ner i behållaren hjälper till att absorbera och neutralisera dålig lukt.”
Det stämmer säkert, men hur torkar man kaffesump? Under arbetslampan Ranarp? På rullvagnen Råskog? Framme på bordet Ingatorp? Och hur ska vi få in torkandet av frukostkaffets restprodukt i våra fasta morgonrutiner?
En sumptork efterlyses till nästa års katalog, för idén är god. Våt kaffesump sprider dålig lukt i avfallspåsen.
Källa: HD.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com