16 september 2019

Världsettan besegrade cancern och är redo för EM

Lyssna: MultiTrack -> Namnlös Anna-Carin Ahlquist

I dag inleds Para-EM i bordtennis i Helsingborg. Deltar gör 315 spelare från 31 länder vilket är rekord sett till antalet deltagare i ett europeiskt mästerskap. Ett av de största svenska medaljhoppen är Anna- Carin Ahlqvist.

Anna-Carin Ahlqvist är rankad etta i världen i rullstol i klass tre. I första matchen möte hon Michaela Brunelli från Italien.

– Det gick bra. Det känns skönt att vara inne i det. Jag vann med 3-0 och det kändes som att det var en bra start på EM, säger Anna-Carin Ahlqvist och fortsätter:

– Jag möte henne i VM i oktober och då var det en betydligt mycket tuffare match. hon är en väldigt bra spelare. Jag är väldigt nöjd med min insats.

Anna-Carin Ahlqvist har en hel del rutin. Trots det är hon väldigt nervös inför varje ny match.

– Om jag inte är nervös spelar jag inte bra. Det är väl någonting med anspännings nivån antar jag.

Förutsättningarna för ett bra mästerskap är goda menar Anna-Carin Ahlqvist. Trots att hon den senaste tiden har genomgått en tuff period vid sidan av pingisen.

– Jag drabbades av bröstcancer i vintras. Jag kände en knöl i bröstet i augusti men så drog jag på det. Det är klart att det har varit jättetufft.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com