1 mars 2016

Hur räknar de egentligen?

Man förstår inte allt. Alltid.

Och det mesta kan man faktiskt strunta i. Jag förstår till exempel inte hur folk kan se skillnad på blått och lila, men det är inget som bekymrar mig. Jag förstår inte hur folk kan gilla lever, men det är inte heller nåt som jag engagerar mig i. Och jag kan absolut inte förstå hur hundar kan käka bajs, men det bekymrar mig inte. Även om jag givetvis tycker att det är sjukt äckligt.

Jag noterar att det är på ett visst sätt och går sedan vidare.

Men så är det andra saker som inte ger mig någon ro. Till exempel byggandet av nya Olympia. Att det var underdimensionerat när det gällde servicen till publiken, var alldeles självklart. Men i övrigt var väl anläggningen helt OK?

Sedan kan jag inte låta bli att känna en viss oro att det ska bli som i Växjö.

Öster låg i allsvenskan och hade en nybyggd, jättefin arena. Då jäklar skulle det spelas boll i Växjö. Äntligen, liksom.

Vad hände? Öster ramlade ur allsvenskan. Vad hände sedan? De ramlade ur Superettan.

Men om vi håller oss till Helsingborg och Olympia så finns det en sak jag inte alls förstår. Kostnaden.

Bygget skulle kosta 290 miljoner kronor och redan det är ju en förskräcklig massa pengar, men jag ska inte här och nu fundera på om det är det bästa Helsingborg kan lägga 290 miljoner på.

Nu beräknas slutsumman landa på över 400 miljoner, vilket är en fördyring på över 30 procent. Kan alla dessa experter som inte gör annat än räknar på byggprojekt inte… räkna?

När jag pratar med moderata ordföranden i fastighetsnämnden Richard Lundberg om detta så är hans generella förklaring att det är ett stort och svårt projekt samt att det i stora projekt kan uppstå situationer som man inte räknat med.

– Jag vet att alla på förvaltningen gör sitt bästa och vi vill hamna rätt när det gäller prognoser.

Men frågan hänger kvar. Kan de som gör prognoser inte räkna? Jag vill gärna prata med någon som kan förklara för mig och ringer professor Anne Landin på Lunds tekniska högskola.

– Jag tror att det handlar om både teknik och psykologi, svarar hon.

Och tekniken har vi redan varit inne på. Det är mycket som kan hända som fördyrar ett projekt.

– Byggbranschen är känslig för konjunkturer, byggmaterial kan till exempel bli dubbelt så dyrt över en natt, säger Anne Landin.

Men psykologin,då?

– Om man som politiker hemskt gärna vill få igenom ett projekt så tar man nog gärna fram en glädjekalkyl och är överdrivet optimistisk.

Anne Landin tycker att man borde räkna bättre än man gör.

– Framförallt när det gäller marginaler för det oförutsedda.

Och kanske är det så enkelt att det oförutsedda egentligen inte alls är oförutsett. För man vet ju när det gäller väldigt stora projekt att det händer grejor längs resans gång. Man kanske inte vet exakt vad som kommer att hända, men att det blir något kan man nästan utgå ifrån.

– Det hade varit tydligare gentemot skattebetalarna, säger Anne Landin.

Olympiaprojektet är absolut inte första gången som ett bygge blir dyrare än det var tänkt från början. Och det handlar inte om småpengar och små avvikelser.

När Helsingborg började planera Södertunneln så var det för att kunna bygga H+ och knyta ihop det nya området med city. År 2002 räknade man med att tunneln skulle kosta drygt en miljard kronor. 2009 beräknades kostnaden till 2,3 miljarder.

När priset för tunneln stigit till tre miljarder år 2011 blev det stopp.

Vi pratar om en prishöjning på styvt 100 procent.

Hur tusan räknade de från början?

...
Källa: HD.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com