Skall kommunens kärnverksamhet outsourcas?
Är outsourcing av kärnverksamheten rätt väg att gå för att skapa valmöjlighet?
Grundtanken med outsourcing är att fokusera på sin kärnverksamhet, för att kunna leverera varor och tjänster av hög kvalitet, och därför outsourca icke kärnverksamhet. Det finns otaliga exempel på både dålig kvalitet och dålig lönsamhet på framförallt tjänster som outsourcas.
Man skall vara medveten om att kontraktsinnehavaren är mer intresserad av att tillfredsställa uppdragsgivaren än uppdragsgivarens kunder, fokus hamnar då på lågt pris i stället för kvalitet. Kontraktinnehavarens anställda står i beroendeställning till sin arbetsgivare, varför man normalt är lojal mot sin arbetsgivare, det finns ju ett många exempel på att man inte uttalar sig mot sin arbetsgivare eller rent av inte får uttala sig. Detta innebär att intresset för vårdtagaren hamnar först på 3:e plats, vilket innebär att uppföljning och styrning från uppdragsgivaren är extremt viktigt. (se kommunallagen kap3 §19)
Det är lätt att tappa kontrollen, och därför krävs det vattentäta avtal, med möjligheter till korrigeringar under löpande avtal, så att man inte behöver byta ut entreprenören, det drabbar ju brukarna oerhört!
En konsekvens är, att trots lågt pris, så ökar omkostnaderna för själva outsourcing processen. Man skall således vara medveten om att outsourcing inte bara är besparingar utan kostar också en hel del, dels upphandlingen som sådan med kravställande, men också gränssnittet mellan uppdragsgivare och -tagare, både med avseende av kontraktsförvaltning, kontinuerlig uppföljning kontroll av avtalsuppfyllelse. Beräkna ca 15-30% på kontraktsbeloppet för avtalsadministration. Bara att hantera en faktura med kontroll, kontering, attestering mm.
Av kommunallagen Kap 3 19 a § framgår att: Om en kommun eller ett landsting sluter avtal med någon annan än som avses i 17 och 18 §§ (=egen verksamhet) om att denne skall utföra en kommunal angelägenhet skall kommunen eller landstinget beakta intresset av att genom avtalet tillförsäkras information som gör det möjligt för allmänheten att få insyn i hur angelägenheten utförs. Lag (2002:249).
Jag har inte sett en enda redovisning presenterats på kommunens hemsida kring exempelvis våra vårdboenden. Således uppfyller inte Kommunstyret lagen.
Detta leder till ett antal frågor:
· Vad är valfrihet? Måste det betyda olika leverantörer eller kan det även vara olika "boende", boendeformer, olika läkare på samma vårdcentral mm.
· Är det förenligt enligt lagen att välja/välja bort vårdtagare, vilket uppenbarligen skett.
· Skall vårdcentraler "ragga"/rekrytera kunder på t.ex. nöjesställen.
· Skall vi tillåta outsourcing av välfärdstjänster.
· Skall vi i så fall tillåta vinster i välfärden.
Välfärdstjänster som ingår i en kommuns-kärnverksamhet och skall således normalt inte outsourcas, men i vissa fall kan det låta sig göras, såsom kooperativ där det inte föreligger någon intressekonflikt mellan kvalitet och vinstuttag. Valfrihet skall och kan tillgodoses på annat sätt än outsourcing.
Är outsourcing av kärnverksamheten rätt väg att gå för att skapa valmöjlighet?
Grundtanken med outsourcing är att fokusera på sin kärnverksamhet, för att kunna leverera varor och tjänster av hög kvalitet, och därför outsourca icke kärnverksamhet. Det finns otaliga exempel på både dålig kvalitet och dålig lönsamhet på framförallt tjänster som outsourcas.
Man skall vara medveten om att kontraktsinnehavaren är mer intresserad av att tillfredsställa uppdragsgivaren än uppdragsgivarens kunder, fokus hamnar då på lågt pris i stället för kvalitet. Kontraktinnehavarens anställda står i beroendeställning till sin arbetsgivare, varför man normalt är lojal mot sin arbetsgivare, det finns ju ett många exempel på att man inte uttalar sig mot sin arbetsgivare eller rent av inte får uttala sig. Detta innebär att intresset för vårdtagaren hamnar först på 3:e plats, vilket innebär att uppföljning och styrning från uppdragsgivaren är extremt viktigt. (se kommunallagen kap3 §19)
Det är lätt att tappa kontrollen, och därför krävs det vattentäta avtal, med möjligheter till korrigeringar under löpande avtal, så att man inte behöver byta ut entreprenören, det drabbar ju brukarna oerhört!
En konsekvens är, att trots lågt pris, så ökar omkostnaderna för själva outsourcing processen. Man skall således vara medveten om att outsourcing inte bara är besparingar utan kostar också en hel del, dels upphandlingen som sådan med kravställande, men också gränssnittet mellan uppdragsgivare och -tagare, både med avseende av kontraktsförvaltning, kontinuerlig uppföljning kontroll av avtalsuppfyllelse. Beräkna ca 15-30% på kontraktsbeloppet för avtalsadministration. Bara att hantera en faktura med kontroll, kontering, attestering mm.
Av kommunallagen Kap 3 19 a § framgår att: Om en kommun eller ett landsting sluter avtal med någon annan än som avses i 17 och 18 §§ (=egen verksamhet) om att denne skall utföra en kommunal angelägenhet skall kommunen eller landstinget beakta intresset av att genom avtalet tillförsäkras information som gör det möjligt för allmänheten att få insyn i hur angelägenheten utförs. Lag (2002:249).
Jag har inte sett en enda redovisning presenterats på kommunens hemsida kring exempelvis våra vårdboenden. Således uppfyller inte Kommunstyret lagen.
Detta leder till ett antal frågor:
· Vad är valfrihet? Måste det betyda olika leverantörer eller kan det även vara olika "boende", boendeformer, olika läkare på samma vårdcentral mm.
· Är det förenligt enligt lagen att välja/välja bort vårdtagare, vilket uppenbarligen skett.
· Skall vårdcentraler "ragga"/rekrytera kunder på t.ex. nöjesställen.
· Skall vi tillåta outsourcing av välfärdstjänster.
· Skall vi i så fall tillåta vinster i välfärden.
Välfärdstjänster som ingår i en kommuns-kärnverksamhet och skall således normalt inte outsourcas, men i vissa fall kan det låta sig göras, såsom kooperativ där det inte föreligger någon intressekonflikt mellan kvalitet och vinstuttag. Valfrihet skall och kan tillgodoses på annat sätt än outsourcing.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com