"Risken finns ju att varumärkeslogiken tar över" säger Cecilia Cassinger.
Lyssna: Kommunen satsar på bilden av Helsingborg
Samtidigt som man ska spara miljoner ska kommunen anställa en "storyteller" – men forskare varnar för baksidorna med att kommunicera som ett företag.
Yrkesrollen känns igen från kommersiell marknadsföring och enligt platsannonsen ska den nya tjänsten se till att stadens kommunikation följer samma spår.
– Risken finns ju att varumärkeslogiken tar över kommunikationen i staden och att den inte handlar om de som bor och arbetar i staden, säger Cecilia Cassinger, forskare och universitetslektor i strategisk kommunikation.
– Generationen som kommer ut på arbetsmarknaden nu har ett helt annat sätt att tänka än föregående generationer, säger den tillförordnade kommunikationsdirektören Simon Wikstrand, som menar att kommunens kommunikation är förankrad i Helsingborgs invånares vardag.
...Källa: Sveriges Radio P4 nyheter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com