16 maj 2016

Så lät det efter dödsskjutningen - hör de dramatiska samtalen

Lyssna: Larmsamtal till polisen: "Det är akut, de har slagit in dörren"

I dag inleds rättegången mot den 68-årige man från Vallåkra som står åtalad för att ha skjutit ihjäl två bröder som försökte ta sig in i hans hus. Hör de dramatiska samtalen till larmcentralen under den kvällen.

Sveriges Radio har tagit del av larmsamtalen från kvällen.

– Det är allvarligt, det är två killar som har slagit sönder dörren och jag bor i Vallåkra. Det är andra gången. 

Polisen: Är de inne hos dig nu?

– Jag har tagit ut dem men du får vara vänlig och komma så får jag förklara och det är akut.

Polisen: Är de kvar?

– Jag tror det men jag tror inte att de kommer någonstans. Jag tror att det hade varit bra att ha en spårhund med.

Det första samtalet från 68-åringen kom till polisen strax före klockan elva på kvällen. Några minuter tidigare hade mannen ringt sin syster och berättat att någon höll på att göra inbrott i hans hus.

Han hör hur fönsterrutan i ytterdörren krossas medan han pratar med systern i telefon. Mannen öppnar en kökslåda och tar upp nycklarna till sitt vapenskåp. Hans syster ringer till polisen ungefär samtidig som han själv.

– Min bror som bor i Vallåkra har ringt mig, han har kommit hem och hans fönster är sönderslaget igen. Han har tidigare polisanmält detta. Han har dessutom hjärtsvikt, han var väldigt påverkad så han bad mig ringa er.

Polisen: Han har inte haft inbrott?

– Han kom bara hem och var väldigt, väldigt rädd.

Polisen: Jättebra, vi åker dit.

Men tiden går och ingen polispatrull dyker upp. Knappt 20 minuter efter mannens larmsamtal ringer polisen upp honom.

Polisen: Vad händer där nu?

– Jag har släckt ner och jag tror att du hittar dem där ute.

Polisen: Skulle de vara där ute då?

– Troligtvis har de mycket problem att komma därifrån.

Exakt en timme efter de två första larmsamtalen från 68-åringen och hans syster, ringer systern på nytt upp polisen.

– Jag ringde för ungefär en timme sedan angående min bror i Vallåkra utanför Helsingborg, ni skulle komma dit.

Polisen: Ja, det ligger här men vi har tyvärr inte haft någon bil ledig.

– Men då kan ni väl ringa och säga det. Han sitter ju där vettförskrämd och det finns två män på altanen som vi inte vet om de är skadade eller ej.

Polisen: De sitter kvar där, eller?

– Ja, det har vi sagt. Vi vet inte. De har slagit sönder fönstren och han har skadat sig. Det är över en timme sedan och han har hjärtsvikt.

Polisen: Vi skickar en bil så fort vi får någon ledig.

– När blir det?

Polisen: Det vet jag inte för jag vet inte vad som händer när vi lägger på men vi prioriterar det högt så vi kommer så fort vi kan.

– Men varför kommer ni inte, jag ringde för över en timme sedan?

Polisen: Vi har säkert inte sagt någon tid utan att vi kommer så fort vi kan.

– Alltså, när man ringer 112 och säger att det är ett rån på gång och att det finns skadade personer och han sitter chockad, ensam i ett hus i Vallåkra och har hjärtsvikt, att det ska ta ett par timmar att skicka en bil, det är inte relevant.

Polisen: Du får ta detta med din regering eller kommunen att vi får mer poliser.

– Då ringer man och säger att vi kommer inte.

Polisen: Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att det har blivit missat här, jag ser att det är skickat en bil nu.

Polisen kommer till platsen strax innan midnatt.

SOS, 112, vad har inträffat?

– Det här är Bosse, polisens ledningscentral, jag behöver omgående en ambulans.

SOS: Vad är det som har hänt?

– Patrull på plats, svårt skadad eller död person anträffad.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com