14 januari 2016

Smalt utbud av etnicitet på dockor irriterar

Lyssna: "Jag vill att hon också ska få känna sig fin"

Att hitta en docka med mörkt hår och bruna ögon till dottern i julklapp, var lättare sagt än gjort för paret Janfjord-Johannesson från Helsingborg, trots att de letade i flera butiker.

 

– Vår generation är jätteviktig. Vi måste förändra, säger Emma Johannesson.

Emma Johannesson tycker det är viktigt att ge dottern Freja en docka som hon kan identifiera sig med utseendemässigt, och tycker det är märkligt att utbudet hos de stora kedjorna inte speglar samhället, och menar att attityder i samhället börjar i leken.

Det är viktigt att vi lyfter fram olikheter så att det kommer fram till våra barn också.

Varför tror du att utbudet av dockor ser ut så här?
– Jag hade inte tänkt på det innan jag själv fick barn. Men nu tänker jag på det för min dotter har bruna ögon och mörkt hår, och jag vill att hon ska kunna identifiera sig. Det finns fler nationaliteter. Jag har inte sett afrohår på en docka än, det vill jag också se, säger hon.

När paret Jafjord-Johannesson var ute efter en docka som liknar deras dotter Freja i färgerna fick de till svar att de mörka var slut eller att leverantörerna inte hade andra alternativ. 

"Finns inte fler alternativ"

Hyllorna är fulla med blond, blåögda dockor. När vi gick runt hos några av de största leksaksbutikerna i Nordvästskåne var med lite tur en av tio dockor mörkhårig. De flesta butiker svarade precis som till paret att de mörkhåriga tagit slut eller att det inte finns fler alternativ hos leverantörerna på frågan varför det ser ut som det gör.

Pappa David Janfjord förklarar att det är viktigt för honom att presentera mångfald för sitt barn, och att han vill att dottern ska ha en docka som hon kan identifiera sig med utseendemässigt.

Min dotter och barnen i min familj är mörkhåriga och jag vill inte att de ska tro att det bara är det blonda och blåögda är det fina. Jag vill att de också ska få känna sig fina.

För liten marknad

Det är genom lek som barn utvecklas och lär, och för paret Janfjord-Johannesson att det därför viktigt att redan i lekstadiet lära ut olikheter och allas lika värde. Inom branschen förklaras skevheten med att Sverige är en liten marknad.

Utbudet ser ut så för att det är de produkterna som säljer. Ska ha man ha ett brett sortiment så krävs ganska stora volymer.

Men om alternativen inte finns är det ju inte så konstigt att det inte säljer?
– Jag tycker att det är en viktig fråga, och det vore jättebra om det fanns ett större utbud. I Sverige säljs leksaker för ungefär fyra miljarder kronor per år. Det är globalt sett en ganska liten marknad, säger Lena Hedö, informationschef på lek- och Babybranschen.

Upp till butikerna att anstränga sig

Men den förklaringen håller Åsa Svensson, leksakshandlare i Ängelholm inte med om. Hon har ett stort utbud av både mörka och ljusa dockor, och menar att det visst finns en marknad för etniska dockor, och att det snarare är upp till butikerna att anstränga sig för att hitta och köpa in dessa till sina kunder. Hon tycker att det borde ligga i allas intresse att utbudet anpassas till det samhälle vi lever i.

Om man är envis och bryr sig så går det att hitta det mesta.

– Jag äger själv butiken och bestämmer själv vad jag vill ha, och ska kunna stå för det jag säljer. Jag menar inte att andra inte står för vad de säljer men de kanske är mer styrda uppifrån och att de kanske inte har den valmöjligheten på samma sätt.

Varför tycker du att det är viktigt med det här utbudet?
– Jag tycker att det ska spegla vårt samhälle, barnen ska kunna identifiera sig med en docka. Det är inte alltid att man måste ha en ljus docka för att man är ljus för man kan falla för något annat, men det ska finnas alternativ, säger Åsa Svensson på Lek & Lär i Ängelholm.


...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com