26 oktober 2015

Sjuksköterskan som kom in från kylan

Maria Ward. Foto: Lars Ekman/Sveriges Radio

Lyssna: Maria Ward

Maria Ward kommer snart tillbaka i politiken. Hon tillträder snart som ny ordförande kulturnämnden i Region Skåne, efter en tid utanför politiken på sin tjänst som sjuksköterska.

I mitten av 90-talet tog Maria Ward steget in i politiken. Ho jobbar som sjuksköterska just nu, men var tidigare kulturpolitiker i Helsingborg. och  satt tidigare i Kulturnämnden i tolv år, men tvingades lämna.

– Som fritidspolitiker måste man vara beredd på det, säger Maria Ward.

Tjänsten som sjuksköterska fanns kvar och hon kunde gå tillbaka till sin tjänst. Men nu väntar ett nytt stort uppdrag i Region Skåne, efter att nuvarande ordförande Torbjörn Lövendahl (S) meddelat att han inte avser fortsätta.

– Det pirrar i magen. Jag ser tre fantastiska år framför mig. Jag vill att kulturen ska finnas i hela Skåne. Och jag skulle vilja se mer av kultur i arbetslivet. Tänka att få gå ned i personalmatsalen och få lite musik eller en författare som läser några kapitel så att man får andas en stund, säger Maria Ward.

På hennes eget nattduksbord ligger Kulturplanen för 2016, men även en klassiker.

– Det som är roligt är att jag läser om Högt bland Saarijärvis moar av Väinö Linna.

 


...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com