15 maj 2015

Henrik Larsson om att bli tränare

Lyssna: "Det är jag som bestämmer när jag slutar spela - inte kroppen!"

Aldrig tränare! sa Henrik "Henke" Larsson, men det var då. Nu är han tränare. Efter att ha rannsakat sina egenskaper och sin kompetens så var det den vägen han gick. Här berättar han om det valet och att han faktiskt inte vill att sonen Jordan ska gå samma väg som han har gjort.

Det var aldrig meningen att Henrik Larsson skulle bli fotbollstränare. Under karriären såg han hur tränaren kom först och gick sist från träningarna. En framtid han inte önskade själv. Men när skorna lades på hyllan förändrades hans inställning.

– Jag sa: Aldrig tränare! Men efterhand börjar man tänka: Ja, men vad kan jag? Vad har jag för utbildning? Jag har i grunden en bad- och idrottsvaktmästarutbildning. Jag hade kunnat vara badmästare eller gått här på Olympia och skött gräsmattan. Det hade säkert varit ett annorlunda liv, men hade jag gjort det hade jag varit lycklig också, säger Henke.

På samma sätt som han själv aldrig skulle bli tränare var det inte heller meningen att sonen Jordan Larsson skulle bli fotbollsspelare. Som tränare för Jordan i Helsingborg upplever han trycket på sonen på första parkett. En press han hade velat skydda sonen från.

– Jag har aldrig tvingat honom till någonting med fotbollen men det blir väl ganska naturligt. Om du är med på arenorna från att du är en liten bebis och får komma ner till planen efter matchen så är det en ganska säker inkörsport. Drivkraften kommer från honom själv, djupt därinne. Jag hade kanske hellre sett att han skulle bli nåt annat.

Varför då?

– Jag är ju medveten om vilken press som kommer på honom med tanke på historien och alltihop. Som förälder är ett av dina största uppdrag att skydda dina barn och det är ju ganska naturligt att jag utifrån min position vill göra det. Men utifrån hans val så stöttar jag honom till 100 procent, säger Henke.

Tränaren Henrik Larsson har låtit spelaren Jordan Larsson starta i sju av åtta matcher i årets allsvenska. Än så länge har sonen gått mållös från planen.

– Det är en enorm press på honom eftersom jag var den spelare jag var. Men jag tycker att han hanterar det väldigt, väldigt bra. Han har inte gjort mål än säger folk men det är lite andra grejer jag tittar på också. Jobbet han lägger ned i försvarsarbetet har varit riktigt bra. Sen är det klart att som forward blir man alltid bedömd utifrån hur många mål man gör. Jag är övertygad om att det kommer.

I intervjun berättar Henrik Larsson ingående om familjen, och inställningen till tävling. Dottern och ponnyryttaren Janelle Larsson vann i november Prins Carl Philips pris på Friends Arena, och har SM-tecken sen tidigare.

– Hon började spela lite fotboll, tyckte väl det var sådär lagom roligt. Min fru håller på med hästar så det blev väl också en naturlig ingång. Janelle är väldigt talangfull. Hon har ju gjort det pappa aldrig lyckades göra, vinna en SM-medalj. Hon har stora förutsättningar att bli en riktigt bra ryttare, säger Henrik Larsson, som också berättar i programmet om sin egen dödsångest när han satt i sadeln, efter ett vad med Malin Baryard.

...
Källa: Sveriges Radio P4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com