16 augusti 2019

Svampar ska bli maneter

Lyssna: MultiTrack -> Namnlös SR P4 Malmöhus 2019-08-16 16:00:00

Helsingborgs stad har bett konstnären Björn Svensson att ändra sitt konstverk i en av tunnlarna i Rydebäck. Han har under våren gjort några väggmålningar i Rydebäck som en del i ett trygghetsprojekt att göra tre gångtunnlar mer ombonade

Men kommunen har fått in klagomål på att en av målningarna, några färgglada svampar, för tankarna till narkotika. En kritik som konstnären Björn Svensson inte håller med om som nu också tvingas måla om svamparna.

– Jag kan se hur man kan bli rädd för negativ kritik. Men det känns som de vill skydda sig från alla former av kritik genom att censurera något som på långt långt håll kan tolkas som något som har med narkotika att göra. Jag tycker det är väldigt långsökt, säger konstnären Björn Svensson.

Martin Hadmyr, är stadsträdgårdsmästare på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg. Han förstår bägge sidorna av myntet.

– I det här fallet fanns det ett syfte med att vi målade tunnlarna. Och det är för att göra dem tryggare och en bättre upplevelse för de som rör sig i området. Då får du kanske lyssna också. Det tycker jag är klokt.

Från stadens håll förstår ni alltså kritiken?

– Jag tror att jag förstår bägge sidor. Men det är ju jättesvårt och veta hur man ska agera här. Men med tanke på syftet och att det är en trygghetsfråga är det ju lite olyckligt att det blev så här.

Svamparna ska nu istället målas om till maneter. Rydebäcksbon Tore Malmros tycker det är tramsigt.

– Jag vill gärna att det skulle vara kvar som det är. Jag lider lite grann med konstnären.

Malin som också bor i Rydebäck är inne på samma linje som Tore Malmros.

– Jag tycker gott att svamparna kunde få vara kvar. Jag förstår inte att det skulle finnas någon koppling till narkotika när jag tittar på dem.

Hundratals personer ska nu ha skrivit på en namnlista för att bevara de omtalade svamparna. Många av dem som skrivit på ska vara Rydebäcksbor, skriver Helsingborgs Dagblad.

Julia Maric

andreas.irebring@sverigesradio.se

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com