14 november 2018

Våga prata om otrygghet

Att ha någon att prata med skapar trygghet, tycker både Celine Yassine och Jack Jonsson på Kubikskolan i Helsingborg.

Lyssna: Barn om trygghet

Frågan är då vad man ska göra för att känna sig trygg? P4 Morgon i Helsingborg tog sig till Kubikskolan för att prata med elever om vad som får dem att känna sig trygga.

- Att ha någon att prata med, säger Jack Jonsson som går i sexan. 

Och han får medhåll av klasskamraten Celine Yassine som alltid känner sig trygg:

- Jag har alltid någon att prata med. Hemma har jag min familj och i skolan mina lärare och mina kompisar. Och jag brukar inte vara ensam så ofta, säger hon.

Men ibland kan båda bli lite rädda när de är ute och går. Och så är det viktigt att gatlyktor fungerar. 

Vad har de för tips till vuxna för att de ska känna sig trygga? Och än en gång handlar det om att prata.

- Om någon vill prata om nånting ska man alltid göra det, säger Jack Jonsson.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com