27 november 2018

Svårt att hindra dödsolyckor på järnvägen

Mats Andreasson, olycksutredare på Trafikverket, tror att det är svårt att bygga bort olyckorna.

Lyssna: Dödsolyckor på järnvägen

Trafikverket har storsatsat på stängsel och övervakningskameror längs de mest olycksdrabbade tågsträckorna i södra Sverige. Till en början såg det ut att ge effekt, men i år har dödsolyckorna återigen blivit fler.

Sträckan genom Pålsjö skog i norra Helsingborg är en av Skånes mest olycksdrabbade. Här passerar alla tåg på väg längs västkusten i 70-80 kilometer i timmen.

– Senast för tre veckor sedan hade vi en olycka här där en person tog sig in och blev påkörd, säger Mats Andreasson, olycksutredare på Trafikverket.

Längs spåren står två meter höga stängsel. De senaste sex åren har Trafikverket byggt 300 kilometer stängsel längs de tågsträckor som haft flest olyckor till en kostnad av drygt 300 miljoner kronor. 

Till en början såg satsningen ut att ge effekt. De 26 dödsolyckor som inträffade längs järnvägen i södra Sverige 2013 sjönk till sex olyckor 2017. Men under 2018 har dödsolyckorna återigen blivit fler. 

– Det har sett ut att finnas ett samband mellan vår stängslingsarbete och det minskade antalet olyckor. Men det har brutits nu under 2018 när vi haft en ganska kraftig ökning, säger Kristina Johansson, trafiksäkerhetsutredare på Trafikverket. 

De flesta olyckor, tre fjärdedelar, är självmord eller självmordsförsök. För olycksutredaren Mats Andreasson är många fall tunga att utreda. Han hoppas trots allt att stängslen kan förhindra framtida olyckor längs den här sträckan. 

– Vi hoppas på det. Vi måste göra något, säger han. 

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com