8 augusti 2018

Louise Hansson till semi – vann omsimning

Louise Hansson, simstjärna från Helsingborg.

Lyssna: Sjöström: "Nästan studsade på vattnet"

Sarah Sjöström simmade sig lätt till semifinal på 50 meter fjäril. Där får hon sällskap av Helsingborgs Louise Hansson – som vann mot Sara Junevik i en dramatisk omsimning.

Sarah Sjöström visade storform i försöksheatet i 50 meter fjäril. Den sista tredjedelen av loppet tog hon inte i mer än nödvändigt, men var ändå helt överlägsen och simmade i mål på tiden 25.11 – hela 61 hundradelar än den näst snabbaste i försöken, danska Emilie Beckmann.

– I 50 fjärilsim brukar mitt största problem vara att jag tar i lite för mycket. Jag känner att jag hittade en ganska bra simning nu, som gjorde att jag nästan studsade på vattnet, säger Sjöström till Radiosporten, och fortsätter:

– Så det kändes väldigt bra. Så det gäller att jag simmar på samma sätt i semifinalen och kanske i finalen, så tror jag att jag kan få en tid under 25 sekunder – det vore riktigt kul.

Sjöströms världsårsbästa på distansen är 25.07. Världsrekordet satte hon på SM i Borås 2014: 24.43.

I semifinalen får hon sällskap av en annan svenska: Louise Hansson.

Hon och Sara Junevik simmade exakt lika snabbt: 26.50. Och eftersom bara två simmare från samma land får gå till semifinal fick de göra upp i en omsimning om semifinalplatsen.

– Ja, det var ju lite intressant faktiskt. Jag trodde att jag skulle ha en större marginal till Louise på 50. Men det blir kul med omsimning, sade Junevik med ett skratt till Radiosporten efter det ordinarie försöksheatet:

Men lika roligt var det kanske inte för henne i omsimningen. Hansson vann nämligen, då hon simmade på personbästa 26.11 – 25 hundradelar före Junevik.

Senare i kväll simmar Sjöström förutom semifinalen på 50 meter fjäril dessutom final – med tydlig guldchans – på 100 meter fritt.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com