5 juni 2018

Ser fram emot att rösta

Familjen Jabr-Quasad, pappa Khaled, mamma Nadia och äldsta sonen Wisam, 21.

Lyssna: "Det betyder att jag kan rösta och planera livet"

Familjen Jabr-Quasad från Syrien är tre av närmare 70 000 nya svenskar som fick svenskt medborgarskap förra året.

I fjol fick runt 68350 personer svenskt medborgarskap, något som firas genom högtidliga ceremonier på många håll i landet på nationaldagen i morgon. Några av dem som firar är fyrbarnsfamiljen Jabr-Quasad i Helsingborg, som flydde från krigets Syrien för snart fyra år sedan för att hitta en ny framtid. Enligt pappa Khaled betyder det mycket att de nu får medborgarskapet.

- Det betyder att jag kan rösta och vara med och påverka politiken.

Både Khaled och hustrun Nadia jobbade som advokater i hemlandet. Nu läser de svenska och kompletterar på högskolan med sikte på att så småningom kunna jobba med juridik i Sverige.

- Det finns många viktiga saker i Sverige som demokrati, frihet och social och ekonomisk rättvisa. Det är tryggt och det är jämställdhet mellan män och kvinnor, säger Khaled och Nadia nickar instämmande.

- Man känner sig trygg här och det är verkligen ett land där jag vill leva med mina barn. Det är mitt land nu, säger hon.

För sonen Wisam, 21, finns även andra skäl att fira.

- Jag tar studenten om tre dagar. Sedan vill jag bli tandläkare, vi får se hur det går men jag är taggad för det.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com