30 juni 2018

Eva Rydberg – lördagens sommarpratare

Eva Rydberg.

SKÅDESPELARE, TEATERDIREKTÖR, 75 år. Född i Malmö, bosatt i Helsingborg. Debuterar som Sommarvärd.

Sommar är för mig väldigt mycket Fredriksdalsteatern. Det är mitt sommarnöje sedan många år. Det är nu 25 år sedan jag tog över teatern efter Nils Poppe. Och det är svindlande 60 år sedan jag debuterade på scen. Jag tänker berätta om min uppväxt och den krokiga, tokiga och onekligen brokiga vägen fram till mitt genombrott.

Om Eva Rydberg

En av Sveriges mest folkkära och prisade skådespelare. Sågs senast i SVT:s julkalender Jakten på tidskristallen. Humorveteran som stått på svenska scener i 60 år. Övertog ansvaret för Fredriksdalsteatern i Helsingborg efter Nils Poppe och sätter i år upp sin 25:e föreställning där.

Slog igenom i musikalen West Side Story i Danmark och på Oscarsteatern. Har dansat balett på Malmö Stadsteater och Stora Teatern i Göteborg. Arbetat som clown på flera cirkusar. Gjort mängder med tv-program, krogshower och musikaler. Deltagit i Melodifestivalen och legat på Svensktoppen flera gånger.

Rycker ibland in som servitris på Hillesgården utanför Klippan.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com