6 december 2017

Hon ordnar fest för ensamma i jul

Ett upprop på facebook, sedan var bollen i gång. Harriet Kyolaba i Helsingborg, här med sonen Kenzo, bjuder på alternativt julfirande.

Lyssna: Harriet Kyolaba: "Nu tror jag ännu mer på medmänsklighet"

Harriet Kyolaba i Helsingborg förverkligar drömmen om ett jularrangemang öppet för alla.

Hon har länge haft drömmen om att göra skillnad. När Harriet Kyolaba gick på mammaledig tyckte hon inte det fanns någon ursäkt längre.

- Det var på tiden att uppfylla drömmen om den här julfesten. Det första steget blev att ordna en lokal.

Men nästa steg gick först trögt. Harriet Kyolaba tog kontakt med företag men fick nej av flera och höll på att ge upp. Då lade hon ut ett videomeddelande i sina nätverk på sociala medier.

- Responsen blev enorm! Det är en jättehärlig känsla. Folk vill verkligen hjälpa till. Jag är superglad och i en liten bubbla just nu.

Festen är 21 december på Oxhallen. Då bjuds det på traditionellt julbord, gospelsång och överraskningar för alla som har anmält sig till Harriet via sociala medier.

- Jag vill att folk ska förstå att man kan komma dit utan att känna sig utpekade. Det finns många anledningar till att man är ensam under julen. Alla är välkomna.

De senaste veckorna, då hjälp och bidrag till julfesten strömmat in, har varit omvälvande för Harriet Kyolaba.

 - Nu vet jag att jag kan involvera mig utan att vara rädd, och jag känner sådan glädje och tror ännu mer på medmänsklighet. Det finns folk som bryr sig och menar det.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com