9 november 2017

Teaterchefen efter uppropet: Måste tro på förändring

Lyssna: Kajsa Giertz: Fantastiskt bra att vittnesmålen kommer ut

456 personer från svenska film- och teaterbranschen vittnade igår om trakasserier och övergrepp på jobbet. Kajsa Giertz är chef för stadsteatern i Helsingborg och hon är långt ifrån förvånad över de hemska vittnesmålen.

I en lång text i Svenska dagbladet skriver de 456 scenarbetarna om det ena övergreppet efter det andra, helt anonymiserat. Här är ett exempel:

”Fått sms av stor manlig kollega om hur han ska 'knulla mig med morfarskuken i varje hål'. Bara varit tre år på DEN STORA TEATERN och han är ju fast anställd så inget att gå till chefen med.”

Under sin tid på Helsingborgs stadsteater har Kajsa Giertz inte varit med om att någon har anmält en händelse – men efter att ha jobbat i flera år med både teater och dans så har hon sett många exempel på olika sorters kränkningar.

– Jag har varit med om incidienter där jag som lärare fått handla utbildande: hur sätter vi gränser, vad handlar det om för mig? Och några av de här historierna har jag hört tidigare, säger hon.

Hon hoppas nu på att #metoo-uppropet kan leda till en beständig förändring.

– Jag tror att varje våg gör en liten förändring, och så kommer en till liten förändring, och så en till... Jag tycker själv det är skillnad sedan jag kom i branchen för 20 år sedan, så ja. Jag måste tro på en förändring.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com