19 november 2017

Kulturmagasinet visar upp sina samlingar

Cyklar från förr och av modernare slag.

Lyssna: NYH Öppet Kulturmagasin i Helsingborg

Många helsingborgare passade på att ta en titt på stadens samlingar när Kulturmagasinet på Fredriksdal i Helsingborg hade öppet hus på söndagen.

Kläder, verktyg, cyklar och kanoner, det är mycket som bevaras i samlingarna. 

- Jag och min man är intresserade av historia och gamla saker, berättar Kristina Hessing-Nilsson passade på att gå på en guidad tur.

På en annan avdelning visas det upp gamla kläder. 

- Den här skulle jag vilja ha, säger Marianne Nord och fingrar på en svart kappa med broderier på kragen och mycket sväng i tyget. Jag har varit en samlare och har en glasögonsamling som jag inte har gjort mig av med.

Kulturmagasinet har samlat in saker under lång tid. Och det finns  många prylar från olika tider.

- Ja här är mycket av det mesta som samlats in sedan 1911 när museet öppnade men också innan dess, berättar Anneli Månsson-Hassby på Kulturmagasinet.

I en källarlokal finns lampor, en gammal frys och kristallkronor och andra lampor hänger i långa rader. Strax intill finns både gamla och nyare cyklar. Men också en och annan kanon.

- Det är bra att ha, säger Annelie Månsson-Hassby. Vi har ju saker från offentliga miljöer men också från slag som har utspelat sig runt om i trakten. Och här på museet har allt en historia, men det jag samlar på hemma är mest det som är fint och kanske användbart framför allt.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com