11 september 2017

Här hamnar Helsingborgs kvinnor på kartan

Eli Sophie Andrée och Camillla Bargvall framför Gamlegård där läkaren Martha P:son Henning hade sin mottagning

Lyssna: "Har gjort att Helsingborg växt i mina ögon"

Helsingborg brukar kallas för konsulernas stad, medan kvinnorna inte har fått någon plats i det offentliga rummet. Det vill projektet Kvinnokartan ändra på. Nu blir det stadsvandringar med kvinnofokus.

Arbete i studiecirklar och rotande i arkiven har resulterat i en lista med 150 namn på kvinnor som haft betydelse för Helsingborg.

Där finns allt från drottningar till änglamakerskor och nu ska det bli stadsvandringar där kvinnorna lyfts fram.

– Jag har fått en helt annan bild av staden jag växt upp i, säger projektledaren Camilla Bergvall. Jag önskar att jag fått med mig den här bilden av historien redan från början.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com