31 december 2015

"Gjorde rätt som berättade"

När jag tittar på listan över årets mest lästa artiklar hamnar en av mina överst. Och ja, jag vet; det beror inte på mig och hur jag skriver.

Det handlar i stället om att en ung tjej fick nog av sexuella trakasserier av lika unga och yngre killar. Och att hon fick veta att hon fick ”skylla sig själv eftersom hon hade tajta jeans”.

Jag har försökt få tag i tjejen igen för att höra hur det gått, om saker och ting ändrats eller om det fortsätter på samma sätt. Men jag hade inte sparat hennes telefonnummer och jag minns inte vad hon heter.

Däremot kommer jag ihåg att jag blev upprörd över sättet hon behandlades på och förbannad för att hon kallades hora. Jag kommer också ihåg att jag tyckte att hon var stark som sa stopp och nej, att hon gjorde rätt som berättade om det här.

Artikeln och hennes öppna brev klickades drygt 370 000 gånger på hd.se och den delades ungefär 49 000 gånger på Facebook.

Varför?

– Jag tror att folk tycker att tjejen är modig, säger Ulrika Hedman, doktorand vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.

Artikeln om Jenny var inte den viktigaste nyheten 2015, inte den värsta händelsen och definitivt inte den roligaste.

– Rent generellt så klickar vi på och delar sådant som engagerar oss och det är en myt att vi bara delar filmer på söta katter. Folk delar jättemycket om politik, för att visa var de står, för att diskutera.

Enligt Ulrika Hedman finns det en sak till som folk gärna sprider; lokalnyheter.

Och då passar berättelsen om Jenny perfekt. Den får oss engagerade, den handlar om en modig tjej och det är lokal händelse.

– Jag är inte alls förvånad över att den är årets mest lästa i HD, säger Ulrika Hedman.

Jag vet inte vilken jag skulle tippat på själv. Den katastrofala julgalan, kanske. Eller HD.s granskning av kommunens kommunikatörsflora. Kanske något om de så diskuterade bussfilerna. Lyfter man blicken från de rent lokala så är ju flyktingströmmen från det omänskliga och obegripligt brutala livet i Syrien en given händelse.

Men av dem jag skulle ha tippat är det bara julgalan som kvalar in bland de mest lästa.

Jag har skrivit krönikor om två andra nyheter på topplistan, sexåringen som drunknade på Fria bad och den 16-åriga flickan som dog på Marina Plaza.

Två hemska och sorgliga händelser om två barn som inte fick bli vuxna.

Och nej, jag tycker inte det är trevligt att skriva om sådant. Det är väl inte trevligt att läsa heller. Men det kanske är bra att fundera kring och formulera det som är svårt? Kanske är det också ett sätt att hantera min egen oro?

Som förra helgen, när jag på morgonen fick veta att en ung man hittats svårt skadad i centrala Helsingborg. Jag fick en känsla av obehag och rädsla eftersom jag visste att min ena son varit ute på stan kvällen före. Jag försökte intala mig att de obesvarade sms:en helt enkelt berodde på att min son låg och sov. Och så var det.

På söndagen började jag skriva en text kring dödsfallet, rädsla, reaktioner och skvaller.

Men, det blev den här i stället. Som till största delen handlar om en modig tjej.

Kanske är det ett bra avslut på 2015.

...
Källa: HD.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com