En av de stora fördelarna med de chefsdirigenter och gästdirigenter som knyts närmare Helsingborgs symfoniorkester är att de ofta tillför repertoaren musik som sällan eller aldrig tidigare spelats.
Genom Okko Kamu och Andrew Manze fick konsertpubliken lära känna finsk respektive engelsk musik vid sidan av de allra mest kända verken.
Jag hoppas att HSO:s förste gästdirigent Pier Giorgio Morandi ska utnyttja denna möjlighet. Söndagens första lilla smakprov på italiensk orkestermusik i form av senromantikern Giuseppe Martuccis lilla "Notturno" retade i alla fall min aptit på mer av samma sort. Det var mig veterligen första gången som HSO spelade ett 1800-talsverk från Italien som inte härstammade från en opera.
Även om det var ett anspråkslöst liten stycke fångade det en stämning med ett precist tonspråk. Det var dessutom helt befriat från lätt sentimentala ton som ofta skämmer italienska operaintermezzi från slutet av 1800-talet.
Att Morandi serverade aptitretaren på bästa tänkbara sätt gjorde inte saken sämre.
Framförandet av Tjajkovskijs Symfoni nr 4 satt också perfekt. En mer dramatisk och samtidigt tajt tolkning av symfonin har jag sällan upplevt i Helsingborgs konserthus. Det var verkligen ett ödesmättat drama som utspelades inför våra öron. Morandi lyckades ge varje sats sin speciella karaktär som ett ofrånkomligt steg på en förutbestämd väg. Inte bara som ett raffinerat instrumenterat mästerverk. Även om HSO:s musiker excellerade i både ensemblespelet och soloinpassen.
Chopins två pianokonserter förefaller mig vara lätt besynnerliga skapelser. De verkar försöka vara två saker på samma gång: å ena sidan storslaget bravurnummer och å den andra intim kammarmusik. Och de två sidorna är helt obalanserade så att tuttipartierna klingar uppblåst och lätt ihåligt och de mer melodiösa partierna kan kännas utdragna.
Trots osviklig teknik och utsökt frasering förmådde pianisten Olga Scheps inte sy ihop e-mollkonserten. I mina öron blev den alltför utdragen och seg.
+ I extranumret fick Scheps äntligen visa lejonklon.
- Chopins pianokonserter bör spelas som kammarmusik.
...
Källa: HD.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com