17 januari 2014

Ny förening för tjänstemän bildad

Socialdemokraterna i Helsingborg bildade under gårdagskvällen en ny förening med inriktning på tjänstemannakollektivet. Föreningens namn är S Tjänstemannaförening och dess syfte är att organisera framförallt yrkesverksamma inom TCO och Saco-kollektiven. Föreningens nyvalde ordförande Robert Lexeklint, med en bakgrund inom bland annat fackförbundet Vision, säger:

-          Jag har under en tid träffat många inom S i Helsingborg och märkt av deras oerhörda fokus på människorna i Helsingborg och medarbetarna inom Helsingborgs stad. När diskussionen om att bilda en tjänstemannaförening kom upp kände jag att det här var något för mig. Jag vill påverka samhällsutvecklingen och för mig är ett socialdemokratiskt styre det som kan leda utvecklingen i rätt riktning.

Cecilia Kadanik, med bakgrund inom Vårdförbundet, är nyvald sekreterare och säger:

-          Det här är helt nytt för mig men det känns oerhört kul och spännande att Socialdemokraterna i Helsingborg tar det här initiativet. När jag hörde talas om det var jag inte sen att hoppa på. Jag känner verkligen att vi behöver en tydlig röst för tjänstemännen inom socialdemokratin. Särskilt i dessa tider av stora utmaningar och svårigheter inom regionen och sjukvården som jag känner till.

Eva-Lotta Hermansson-Truedsson, en av initiativtagarna bakom föreningen och arbetarekommuns representant i den nybildade styrelsen, säger:

-          Äntligen! Det är så roligt att den vision vi har haft en tid nu blir verklighet. Jag har under lång tid känt att tjänstemannakollektivet behöver en tydlig och stark röst i Socialdemokraterna och genom att den här föreningen nu bildas så får vi precis det. Jag tror att det här kan locka många som har varit tveksamma till att ta steget och engagera sig politiskt att nu våga precis som Robert och Cecilia har gjort.

För mer information och intervjuer kontakta Robert Lexeklint (042-105195), Cecilia Kadanik (0735-889976) och Eva-Lotta Hermansson-Truedsson (0706 889788).


Ola Möller
Politisk Sekreterare

Stadsledningsförvaltningen
Rådhuset, 251 89 Helsingborg
Tel 042-106863, Mobil 0732-311294

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com