22 december 2015

Rådhuset sålt för 22 000 kronor

Konditorn Lina Olsén framför pepparkakshuset. Foto: Gunilla Nordström/Sveriges Radio

Lyssna: "Rådhuset är en så vacker byggnad"

Mäklaren Linette Nerheim har sålt sitt billigaste hus när Helsingborgs rådhus gick för 22 000 kronor, men så var det också gjort av pepparkaka och nu står det på barnkliniken i Helsingborg.

Det var många som bjöd när Helsingborgs rådhus lades ut till försäljning och den som vann var en privatperson som vill förbli anonym. Han ville inte heller ha sitt pepparkakshus själv utan både det och köpesumman gick till den lokala välgörenhetsorganisationen Jonsters Charity.

Nu är pepparkakshuset placerat på barnkliniken i Helsingborg där det sprider glädje.

– Det betyder jättemycket både för patienter och personal där det står och doftar gott av pepparkaka, säger enhetschef Eva Sjögren. Ännu har ingen tjuvsmakat på det, men många har tagit foton.

Det är konditorn Lina Olsén som gjort pepparkaksrådhuset och genast som hon fick uppdraget visste hon att det var just rådhuset hon ville konstruera.

– Det är en så vacker byggnad och det är roligt med alla detaljer.

Resultatet är ett naturtroget rådhus som är en och en halv meter högt, har massor av detaljer och en riktig klocka i rådhustornet.

– Där finns en trästomme för att det skulle klara transporterna, men annars är allt ätbart, säger Lina Olsén.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com