Det brandfarliga huset på Hövitsmansgatan. Foto: Bosse Johansson/Sveriges Radio
Lyssna: "Föreläggande med löpande vite"
Trots att räddningstjänsten dömt ut huset som brandfarligt så fortsätter ägaren att driva någon form av vandrarhem eller hotell i ett hyreshus på Hövitsmansgatan i Helsingborg.
- Vi begär att förvaltningsrätten ska döma ut ett vite på 120 000 kronor för varje månad han fortsätter med verksamheten, säger Anna Brand vid Räddningstjänsten Skåne Nordväst.
Det har räddningstjänsten gjort sen i maj och husägaren riskerar att få betala minst 840 000 kronor. Huset har tre våningar och innehåller nio lägenheter. Men ägaren hyr ut de enskilda rummen i lägenheterna och låter de som bor där dela på köket.
Räddningstjänsten räknar med att det bor omkring 30 personer i huset.
Men huset har inte alls den brandsäkerhet som ett hotell eller vandrarhem ska ha. Det finns risk för att en brand sprider sig snabbt och för att de som bor där inte kan ta sig ut ur sina rum om det börjar brinna.
Dessutom saknas det automatiskt brandlarm och utrymningslarm.
I somras var det också problem med att huset invaderats av råttor. Det säger ägaren att han har åtgärdat. Men miljöförvaltningen i Helsingborg har fortfarande inte avslutat ärendet.
Vi har sökt ägaren men inte lyckats nå honom.
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com