31 juli 2018

Han tar strid mot recensioner som maktmedel

Daniel Joannou och en kollega driver tre sushirestauranger i Skåne.

Lyssna: Krögaren Daniel Joannou: "Det är absurd kritik kombinerat med hot jag reagerar emot"

Krögaren Daniel Joannou har väckt en debatt om recensioner på nätet har blivit ett maktmedel som kan missbrukas av konsumenter.

Krögaren Daniel Joannou från Viken har genom ett inlägg som han skrev på en sin restaurang Rå Epoks hemsida i slutet på förra veckan, väckt frågan om nätrecensioner och den roll det som det kan spela för en rörelse eller restaurang.
 
En missnöjd kund, som ätit mat från en av hans restauranger, Rå Epok i Helsingborg, hotade först med- och gav sedan- ett dåligt betyg på restaurangens facebooksida. Det trots att Daniel Joannou försökt att kompensera för det som kunden ansåg var en för tunt skuren fiskbit.

- Jag vill understryka att det inte är omdömen i sig jag vänder mig emot. Det jag vänder mig emot är absurd kritik kombinerat med hot om att "om jag inte får som jag vill kommer jag såga dig online". Det är förkastlig metod som jag tycker man sett mer och mer av den senaste tiden.
 
På bara några dagar har Daniel Joannous inlägg fått stor spridning och väckt debatten i branschen om kunden alltid har rätt.

- Att det här skulle få ett sådant genomslag hade jag inte kunnat föreställa mig. Jag ville bara lätta hjärtat lite grand. Men det är positivt att många hört av sig.

Daniel Joannou tror inte debatten kommer påverka hans tre shushirestaurangers förhållningssätt till sina kunder i framtiden.

- Kundernas omdömen är viktiga för oss, men ibland måste man också kunna se slaget förlorat. Kunden har inte alltid rätt, inte när man använder den här typen av utpressningsmetoder.

 

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com